Followers

Sep 3, 2010

Berbuka bersama Abah cik bulat

Sambungan dari entri Puasa Bersama Burung


Kat umah cik bulat ramai orang hari tu… mak ayah cik bulat, nenek cik bulat, adik cik bulat si fadzli, n abang-abang si mimi, maklum la mak mimi kurang sihat jadi dia orang kena la tido rumah cik bulat dan hari tu aku mintak kat cik bulat utk b’buka kat rumah dia dengan family dia, tapi jawapan dari cik bulat…


“ish, tak mau la, nanti ayah saye marah…”


hampa… susah cakap ngan orang yg takut-takut ni, so plan b’tukar...


Muaz: “awak, jom la kite buke kat luar?”
Cik Bulat: “hah? Awk g minta izin kat mama sy dulu…”
Muaz: “Okey!” “makcik… sy nk mintak izin bawak era kuar buke same boleh tak?”
Mama cik bulat: “eh, buke sini je la…”
Muaz: “abis, pakcik?”
Mama cik bulat: “nape ngan dia? Takut?”
Muaz: “tak de la, boleh ke?”
Mama cik bulat: “boleh, dh g bawk mimi ni main kat dalam bahaya kat dapur ni…”
Muaz: “mimi jom! Yes!!! Kite buke same hari ni yahoooo…”
Mimi: “bubom…bubom” (burung-burung)
Muaz: “ha ye la tak habis-habis dengan burung-burung ko tu…”


Huh, mimi masih tidak memahami perasaan gembira aku masa tu…hampeh. Cik bulat pulak sebok dengan ganbar-gambar dia, tapi kalau nak harap cik bulat cakap kat mama dia macam tu hum… kempunan aku, ntah lambat lg la jawabnya…


Petang tu cik bulat ajak g bazaar ramadhan kat area umah dia je… mimi tido time tu kalu dia ada tentu seronok suruh dia pilih makanan… maklum la dia sekarang dah kuat makan. Perut pun dah membuncit atas didikan pemakanan mentor dia cik bulat kite tu.


Juadah dah terhidang masing-masing senyap, suara mimi je yang kedengaran mase tu…”bubom…bubom…” seronok sangat dia pergi taman burung hari ni… “allahuakbar…allahuakbar…” mimi cepat-cepat cari pinggan dia… lauk dia nasi ngan kicap… kenyang ke? Ala budak-budak bukan makan pun…


Mama cik bulat: “ha… muaz bace doa”
Muaz: “hah?” blur-blur aku time tu “bismillah hirrahman nirrahim… allahumma lakasumna wabika amanna wa ala rizkika aftarta biroh matikaya arhamarrahimin…allahumma baariklana fi ma razaktana wakina a’zabannar… amin…” huh berpeluh aku.
Cik bulat: “jom makan…”
Abang-abang mimi: “Jom!!”


Seronok makan ramai-ramai ni… masa bulan puasa ni la kita nk berkumpul mengeratkan silaturrahim… macam aku hari ni ha… Mimi kekenyangan, bile dah kenyang makanan depan mata tu jadi mainan si mimi. Haha… Terima kasik mama cik bulat kalu dia tak pelawa ntah bila lagi la agaknya…


Ko orang nk tau ape yang membuatkan aku lulus berbuka b’sama ayah cik bulat?

Bila kat rumah sy msg cik bulat:


Muaz: “awk, awk kate ayh awk marah ajak laki lain berbuke kat umah?”
Cik bulat: “entah, mama cakap ngan abah yg nenek ajak awak buke sini…”



Ko tengok tak pasal-pasal nenek dia terlibat sedangkan nenek dia tak cakap ape-ape pun… betul la cakap orang tua dulu-dulu kalau nk ngorat ank, ngorat dulu mak dia segalany bisa diatur…ayah dia yg dulu aku jumpa asik mengasah pisau je kat dapur sekarang dah mula lembik-lembikan misai dia untuk senyum… tu yang menambahkan semangat aku nk suruh mak aku masuk meminang… ko tunggu ye cik bulat aku datang nanti…

3 comments:

d_tieah said...

Haha..
Sweet..
B'buke kat umah je kan elok lg..
X m'bazir..

sue/allya/zalya said...

muaz ble lagi nak langsung..jgn tggu lama2..=)

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.