Followers

Showing posts with label love. Show all posts
Showing posts with label love. Show all posts

Sep 3, 2010

Berbuka bersama Abah cik bulat

Sambungan dari entri Puasa Bersama Burung


Kat umah cik bulat ramai orang hari tu… mak ayah cik bulat, nenek cik bulat, adik cik bulat si fadzli, n abang-abang si mimi, maklum la mak mimi kurang sihat jadi dia orang kena la tido rumah cik bulat dan hari tu aku mintak kat cik bulat utk b’buka kat rumah dia dengan family dia, tapi jawapan dari cik bulat…


“ish, tak mau la, nanti ayah saye marah…”


hampa… susah cakap ngan orang yg takut-takut ni, so plan b’tukar...


Muaz: “awak, jom la kite buke kat luar?”
Cik Bulat: “hah? Awk g minta izin kat mama sy dulu…”
Muaz: “Okey!” “makcik… sy nk mintak izin bawak era kuar buke same boleh tak?”
Mama cik bulat: “eh, buke sini je la…”
Muaz: “abis, pakcik?”
Mama cik bulat: “nape ngan dia? Takut?”
Muaz: “tak de la, boleh ke?”
Mama cik bulat: “boleh, dh g bawk mimi ni main kat dalam bahaya kat dapur ni…”
Muaz: “mimi jom! Yes!!! Kite buke same hari ni yahoooo…”
Mimi: “bubom…bubom” (burung-burung)
Muaz: “ha ye la tak habis-habis dengan burung-burung ko tu…”


Huh, mimi masih tidak memahami perasaan gembira aku masa tu…hampeh. Cik bulat pulak sebok dengan ganbar-gambar dia, tapi kalau nak harap cik bulat cakap kat mama dia macam tu hum… kempunan aku, ntah lambat lg la jawabnya…


Petang tu cik bulat ajak g bazaar ramadhan kat area umah dia je… mimi tido time tu kalu dia ada tentu seronok suruh dia pilih makanan… maklum la dia sekarang dah kuat makan. Perut pun dah membuncit atas didikan pemakanan mentor dia cik bulat kite tu.


Juadah dah terhidang masing-masing senyap, suara mimi je yang kedengaran mase tu…”bubom…bubom…” seronok sangat dia pergi taman burung hari ni… “allahuakbar…allahuakbar…” mimi cepat-cepat cari pinggan dia… lauk dia nasi ngan kicap… kenyang ke? Ala budak-budak bukan makan pun…


Mama cik bulat: “ha… muaz bace doa”
Muaz: “hah?” blur-blur aku time tu “bismillah hirrahman nirrahim… allahumma lakasumna wabika amanna wa ala rizkika aftarta biroh matikaya arhamarrahimin…allahumma baariklana fi ma razaktana wakina a’zabannar… amin…” huh berpeluh aku.
Cik bulat: “jom makan…”
Abang-abang mimi: “Jom!!”


Seronok makan ramai-ramai ni… masa bulan puasa ni la kita nk berkumpul mengeratkan silaturrahim… macam aku hari ni ha… Mimi kekenyangan, bile dah kenyang makanan depan mata tu jadi mainan si mimi. Haha… Terima kasik mama cik bulat kalu dia tak pelawa ntah bila lagi la agaknya…


Ko orang nk tau ape yang membuatkan aku lulus berbuka b’sama ayah cik bulat?

Bila kat rumah sy msg cik bulat:


Muaz: “awk, awk kate ayh awk marah ajak laki lain berbuke kat umah?”
Cik bulat: “entah, mama cakap ngan abah yg nenek ajak awak buke sini…”



Ko tengok tak pasal-pasal nenek dia terlibat sedangkan nenek dia tak cakap ape-ape pun… betul la cakap orang tua dulu-dulu kalau nk ngorat ank, ngorat dulu mak dia segalany bisa diatur…ayah dia yg dulu aku jumpa asik mengasah pisau je kat dapur sekarang dah mula lembik-lembikan misai dia untuk senyum… tu yang menambahkan semangat aku nk suruh mak aku masuk meminang… ko tunggu ye cik bulat aku datang nanti…

Jul 31, 2010

Happy B'day to me too...




24 tahun umur terbaru aku sekarang... Alhamdulillah syukur kehadratNya... kalau 24 tahun dulu aku dilahirkan seperti kain putih, sekarang dah warne-warni rupe kain batik dah agaknya.. Ya Tuhan berikanlah aku kekuatan untuk menempuhi dugaan, cabaran dan onak ranjau di dunia ini...


Tanggal 01 Ogos 1986, 2: 48 am, lokasi dalam perut ummi aku... agak lame aku dalam ni (rahim mak aku) dh 9 bulan 10 hari aku kat sini... kat luar tu macam-macam bunyi aku dengar, tak sabar aku nk keluar dari sini... entah sape la yang ramai-ramai kat luar tu...


3:09 am,

Doktor : Push!!...push!!... lagi sikit kak dah nampak dah ni....
Ummi aku : Yaaaah!!!...
Doktor : Baby ni agak pemalu la nurse, besar sangat kepala dia nk kuar ni, hulur kan saye vakum tu...
Nurse : Nah doc...
Doktor : Bismillahirrahmanirrahim.... (sambil hidupkan vakum)


Lalu kepala aku pun disedut keluar oleh doktor tu dari rahim ummi aku, bila kepala dah kuar semua2 pun ikut keluar...Peeeek!! Punggung aku ditampar lembut oleh si doktor, tak sempat aku tepis... agak terpinga2 aku mase tu tak tahu apa dosa dan salah aku tibe-tibe doktor pukul punggung aku sakit tau so aku nangis cube nk ngadu ngan ummi aku, tapi ummi aku senyum je... Takpe takpe nanti aku ngadu kat ayah aku...


Lokasi rumah wan aku...


Mak oi ramainya orang tunggu aku... al maklum la mase ni makcik2 aku ramai yg anak dare lagi jadi histeria la dia bile tengok baby montel n comel macam aku ni... naik rimas aku sebenarnya mase tu... Kejap Mak Usu aku pegang kejap Mak Teng aku pegang last-last aku pun "Uuuuweeeeeekkk....!!!" menandakan napkin aku dh penuh... mase tu masing-masing berlari cari mak aku... mase tu wan aku kuat lagi dia la yg tolong cebokkan aku... bukan aku tak nak cebok sendiri takut nanti org pelik lak...


Menurut cerita wan aku dlu mase kecik2 kepala aku ni panjang dek kerana doktor tu guna vakum tarik kepala aku... sebagai rawatan alternatif arwah atok aku balut la kepala aku ni guna daun keladi... memang rimas mase tu tapi hasilnya... kepala lonjong tak ada lagi kalau tak mesti skarang ni melekat nama LONJONG kat aku ni.... (pssst!! kepala cik nemo bulat nape ye? haha...)


lokasi rumah wan lagi...


Setelah 24 tahun aku kembali di sini tempat asal kelahiran aku, tempat di mana aku dibesarkan... Sekarang memang banyak perubahan... Syukur la aku masih lagi jadi orang... Terima kasih atok... Kalau tak sebab atok rotan aku dulu sampai sekarang aku tak tau mengaji... Aku belajar tepati masa dari atok, kalau aku lmbt pergi sekolah atok akan cari aku pastu....Zap!!!! adoi!!! kat punggung tempat doktor tu pukul pulak tu....


Pukul mendidik tak salah... tapi ada tempat-tempat nya...Kalau aku dimanja2 aku rasa sekarang ni mungkin aku tak boleh nak hidup sendiri...Terima kasih kepada semua yang menyokong aku selama ini...


Ummi walid terima kasih kerana menbesarkan along yg cerewet n banyak karenah ni...Cikgu-cikgu halalkan segala ilmu-ilmu anda...Kawan-kawan terima kasih sudi berkongsi keriangan dengan aku...Cik nemo terima kasih atas segalanya, kamu muncul saat aku perlu seseorang sbagai tempat mengadu dan aku harap kamu sudi menerimaku hingga akhir hayatku...

>Happy birthday to me...<